Afbeelding invoegen                                   Afbeelding invoegen

Opstelling : Kazachstan

Pokatilov, Maliy, Smakov, Engel, Suyumbayev, Logvinenko, Kuat, Konysbayev, Islamkhan ('16 Geteriyev), Dosmagambetov ('81 Noergaliev), Schetkin ('63 Khizhnichenko)

Opstelling : Nederland

Memphis Depay, Klaas Jan Huntelaar, Anwar El Ghazi, Wesley Sneijder, Daley Blind, Georginio Wijnaldum, Jairo Riedewald, Virgil Van Dijk, Jeffrey Bruma Kenny Tete en Tim Krul.

Datum

Rode kaarten

Geen

Score verloop

0-1 Georginio Wijnaldum ('33)
0-2 Wesley Sneijder ('50)
1-2 Kuat ('95)

Na de zeer teleurstellende verlopen wedstrijden in september tegen IJsland en Turkije, staan dan nu in oktober de alles beslissende wedstrijden van Oranje op het programma. Zoals ik in verslag van Turkije uit al schreef, heb ik er weinig hoop meer op. Na de nederlagen tegen IJsland en zeker die tegen Turkije is bij mij alle moed al vervlogen. Maar toch, als er een kleine kans is, moet je erin blijven geloven. De meeste supporters geloven er nog steeds in, helaas ben ik daar een uitzondering in.

Maar goed, de reis naar Kazachstan, was een reis op zich. Een land met Astana als hoofdstad, is nou eenmaal niet dat je zegt, kom we pakken een een city-trip Astana. Toch kan ik het je wel aanraden. Ik vond het een geweldige stad. Met niet echt een compact centrum, maar een groot centrum, met vele mooie gebouwen en prachtige winkelcentra en meer. Hieronder het verslag van een vermoeiende  reis.

Afbeelding invoegen

We vertrokken op donderdag 8 oktober om 12:00 uur, vanaf Schiphol naar Minsk (Wit Rusland), om vandaar verder door te vliegen naar Astana, de Hoofdstad van Kazachstan. We vlogen met Belavia Airlines, een wit Russische vliegtuigmaatschappij.

Het was 2,5 uur vliegen naar de luchthaven van Minsk. Keurig volgens schema kwamen we daar aan om 15:30 uur, in Minsk is het 1 uur later dan in Nederland. Daar moesten we wachten in een transferzone, zodat we geen visum van 60 euro hoefden te kopen.

Om 20:15 uur vlogen we door naar Astana. Ook dat ging allemaal heel goed en voorspoedig, zodat we nog 15 minuten voor schema tijd Landen op de luchthaven van Astana, International Airport. We landen dus even na 03:00 uur, want in Astana was het ook nog een 3 uur later dan in Minsk, zodat het tijdsverschil met Nederland 4 uur bedraagt. Ik had het hotel gevraagd of ze ons kwamen halen met de hotel shuttle bus, en die stond keurig met een bordje met mijn naam erop al bij de uitgang te wachten. Hup nde bus in, chauffeur had wel moeite met de betaalautomaten voor zijn parkeerkaart af te rekenen, maar uiteindelijk kwamen we even na 04:00 uur aan in ons hotel. Kamers ingecheckt, en wat heel vervelend was, de hotelbar is 24 uur open. Dus er gingen een aantal biertjes naar binnen alvorens we even voor 6 uur plaatselijke tijd op bed lagen.

Afbeelding invoegen

Wekker gezet om 09:00 uur, en om 09:30 uur zaten de meesten aan het ontbijt. Niet echt een goede start van de trip dus met 3 uurtjes slaap.
We gingen even de omgeving verkennen en ook zat het café, Muller, vlakbij ons in de buurt, dus daar ook even heen gelopen, dan wisten we waar het was en het zaakje zach er echt leuk uit. Even koffie gedronken en toe besloten om naar het hotel te gaan, waar we een taxi namen, 4 stuks om naar het grote winkelcentrum te gaan. We waren inmiddels al met 14 man. De familie van Hoorn, Eus, Alex, Jan, Benny, Ruben en Nick, Suzanne, Natascha en ik. Later zou ook Jeroen met zijn vriendin nog aanschuiven.

Een prachtig winkelcentrum, met een echte vrije val toren in het winkelcentrum, Monorail bovenin, een wildwaterbaan, zwembad met strand, en heel veel winkels. Op de fotopagina, veel meer fotoís uiteraard.

Afbeelding invoegen

Wat gegeten bij Burger King, daarna naar een soort uitkijktoren gegaan, waar je een mooi uitzicht over Astana had. Daarna terug naar het hotel. Om vanuit daar naar het stadion te gaan. Vanaf 19:00 uur konden we de kaartjes ophalen, aansluitend konden we de laatste training van Oranje bijwonen.

Afbeelding invoegen  Afbeelding invoegen

De training is leuk, maar het was behoorlijk koud geworden, heel raar, want toen we gingen winkelen was het nog zacht, na het winkelen was het gevoelig kouden geworden, dus vond ik het niet erg dat de training er om kwart over 9 op zat. Maar goed, toch weer meegepakt, en wat leuk was, na afloop kwamen een aantal spelers even naar ons toe voor een kort praatje, foto en/of handtekening, dat was wel leuk.

Afbeelding invoegen

Na de training naar buiten, en proberen een taxi te bemachtigen. Maar het lag best afgelegen, maar al met al lukte het ons toch om half 11 weer bij Muller te zijn. Overigens is het stadion, zoals zoveel gebouwen, prachtig verlicht, zie de foto hieronder. Maar op de foto pagina, wederom, veel meer van het prachtig verlichte Astana Arena stadion.

En aangekomen bij Muller, was er een leuk, maar erg slecht bandje, leek meer op een Karaoke act. Maar al met al, een zeer gezellige avond. Dat zie je ook wel aan Benny, hoe die zich vermaakt.

Rond een uur of 2 hadden we het wel gezien en gingen we naar het hotel om nog een afzakkertje te doen. Dat liep natuurlijk uit de klauw, zeker toen Marco opperde om nog naar een geweldige tent hier om de hoek te gaan. Bleek de discotheek ZaZA te zijn. Dan weet je het wel weer, rond 06:00 uur lagen we op bed.

Afbeelding invoegen

De volgende ochtend toch weer om 09:30 eruit, om weer te ontbijten. Maar de vele drank en het korte slapen eisten zijn tol. Dus ben ik, nadat ik de website een beetje geŁpdatet had, nog anderhalf uur op bed gelegen. Niet echt anderhalf uur geslapen, maar een klein uurtje toch wel.
Dus was ik rond 15:00 uur weer in Muller, waar 16:00 uur het, door de supportersclub georganiseerde feestje zou gaan beginnen. Toen ik aankwam waren er al wat supporters en de DJ Booth van Danny stond al klaar. Al gauw was de hele groep aanwezig en hebben we een klein feestje gevierd, met alweer, heel veel bier.

Om 18:30 uur gauw even gaan eten in ons hotel, het King hotel, waar ook een gratis diner bij zat. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Niet dat het erg bijzonder was, maar toch. Om 19:30 uur weer gauw terug naar Muller, waar om 20:00 uur de bussen naar het stadion klaar stonden. Goed geregeld van de KNVB.

Alex overigens heeft bijna de hele dag op het politiebureau gezeten. Want die was zijn telefoon kwijt geraakt in een taxi. Dus toen we aankwamen om 19:30 kwam de taxichauffeur keurig met zijn telefoon aan. Die gaf die aan mij, en ik Wilde hem natuurlijk aan Alex geven. Maar die was in geen velden of wegen te bekennen. Die kwam een half uur voor de wedstrijd het stadion binnen en kon ik hem zijn telefoon weer terug geven. Dus een hele dag voor niets op het bureau gezeten voor de aangiften.

Afbeelding invoegen  Afbeelding invoegen

We waren keurig rond 20:30 uur in het stadion. De wedstrijd zou om 22:L00 uur beginnen.
En dan begon eindelijk de wedstrijd in de Astana Arena.

Oranje begon goed. Fel, het zag er allemaal goed uit. Met veel nieuwe spelers, Tim Krul op doel, want Cillissen was in de warming-up uitgevallen met een rugblessure.
Er kwamen kansen, en je voelde dat de 0-1 in de lucht hing.

En in de 34e minuut was het dan zo ver. Op aangeven van El-Ghazi, scoorde Wijnaldum met een bekeken schot, 0-1.
Oranje ging door, maar het lukte voor rust niet om nog een tweede te maken. Ruststand dus 0-1.

Afbeelding invoegen Afbeelding invoegen

Na rust werd het al snel 0-2. In de 50e minuut, na een mooie aanval, scoorde Wesley Snijder op schitterende wijze de 0-2. Wedstrijd gespeeld dacht ik gelijk.

Afbeelding invoegen

Na de goal geloofde Oranje het wel. Werd wat slordiger, kreeg ook wel kansen om 3-0, maar dat gebeurde niet. Zo halverwege was Kazachstan 10 tot 15 minuten zelfs beter dan Oranje, maar gelukkig werd er niet gescoord door de Kazakken.

Er werd nog 5 minuten extra tijd bij getrokken, en in de allerlaatste minuut scoorde de Kazachstan fraai de 1-2, maar daar bij bleef het, er werd gelijk afgefloten. Een krappe maar verdiende overwinning van Oranje.

Toen weer met de bussen terug naar Muller, waar we precies op tij aankwamen, voor de belangrijke wedstrijd TsjechiŽ Ė Turkije. Op de vele tv schermen en 1 groot video scherm goed te volgen. Je kon zien dat de Turken dat absoluut wilde winnen. Dat gebeurde ook, Turkije won van en in Praag met 0-2. Dat was voor velen een domper. Voor mij minder, ik zag het, zoals ik al eerder had gezegd naar Turkije uit al niet meer zitten. Even voor 3 uur was de wedstrijd afgelopen en gingen we naar het hotel terug om nog een afzakker te nemen. Die duurde toch weer langer dan ik gehoopt had, en om 05:00 uur lagen we op bed.

Afbeelding invoegen

De volgende dag, nog wat sightseeŽn gedaan. Beetje winkelcentrum bezocht. Lekker gewandeld in de sneeuw, gek gedaan bij het Guns N' Roses  cafe, waar Nick een drumsolo verzorgde en Ruben de muziek. Daarna weer bij Muller blijven hangen, gegeten en toen rond 00:30 uur naar het hotel, waar om 01:00 uur de shuttlebus ons weer naar de luchthaven bracht.

Afbeelding invoegen Afbeelding invoegen

Na een lange reis, nauwelijks slaap en 2 keer 6,5 uur in het vliegtuig te hebben gezeten waren we allemaal zo rond 14:00 uur weer thuis.

Morgen, dinsdag 13 oktober de beslissende wedstrijden. Nederland Ė TsjechiŽ en Turkije Ė IJsland. Turkije heeft aan 1 punt genoeg.

Op de fotopagina staan ruim 120 fotoís van Astana en meer.