Opstelling Hongarije:

Gábor Király, Vilmos Vanczák, Roland Juhasz, Zoltán Lipták, Zsolt Laczkó, Vladimir Koman (Péter Czvitkovics 46'), Ákos Elek (Tamás Priskin 79'), Zoltán Gera (C), József Varga (Krisztián Vadócz 46'), Balázs Dzsudzsák, Gergely Rudolf

Opstelling Nederland:

Michel Vorm; Gregory van der Wiel, John Heitinga, Joris Mathijsen, Erik Pieters; Nigel de Jong, Wesley Sneijder, Rafael van der Vaart (Ruud van Nistelrooij 82'); Dirk Kuijt (Kevin Strootman 82'), Robin van Persie, Ibrahim Afellay (Eljero Elia 63').

Datum
Aantal toeschouwers
23.817
Scheidsrechter
Carlos Velasco Carballo (Spa)
Gele kaarten
Nederland: Robin van Persie.
Hongarije: Vladimir Koman, Ákos Elek, Vilmos Vanczák en Zoltán Lipták.
Rode kaarten
Geen
Score verloop

0-1
Rafael van der Vaart (8e min.)
0-2
Ibrahim Afellay (45e min.)
0-3
Dirk Kuyt (54e min.)
0-4
Robin van Persie (62e min.

Op vrijdagavond 25 maart 2011 werd de belangrijke wedstrijd Hongarije – Nederland gespeeld in het Puskás Ferenc stadion in Budapest.

Hieronder volgt een reisverslag van mijn reis, die ik samen met een vriend en zijn zoon maakte.

De reis begon voor mij al op woensdag 23 oktober in de namiddag. In oktober 2010 had ik al een redelijk goedkopen vlucht kunnen boeken, namelijk 100 euro via de Hongaarse maatschappij Malev. Inclusief een broodje en koffie, wijn of fris inclusief.

Via Booking.com een hotel geboekt dat vlak naast het stadion ligt, hotel Danibius hotel Arena. Ook dat was volgens mij een koopje, 3 nachten voor 121 euro. Een vrij luxe hotel, 4 sterren. Inclusief sauna, zwembad en fitness, geen gebruik van gemaakt overigens. Het hotel lag overigens buiten het centrum, maar door dat het Metrostation (stadionok) er pal naast lag, was je in 10 minuutjes in het centrum (4 haltes).

Om 16:00 uur vertrokken we richting schiphol, beetje druk op de weg, rond 17:30 uur kwamen we op schiphol aan. 18:00 uur waren we bij de incheck balie, maar we konden de koffer pas inchecken om 18:30 uur. Dus eerst maar even nog een Hollands biertje gedronken, koffer ingecheckt, door de Douane even wat eten en keurig op tijd, om 20:30 uur vertrok ons vliegtuig naar Budapest.
We landen dus ook keurig op tijd om 22:30 uur op de luchthaven Ferihegy Airport te Budapest.

Ik had via het internet al een taxi geregeld, en ja hoor, daar stond iemand met een papier met mijn naam erop, dus voor 27 euro werden we naar ons hotel gebracht waar we om 23:15 uur aankwamen, ingecheckt, Hollandse vlag aan de gevel van het hotel gehangen, minibar geplunderd en toen gaan slapen.

Ik had een klein programmaatje in elkaar gezet, en vandaag, donderdag 24 maart, stond er een bezoekje aan het stadion op het programma en een tour door Budapest met de Hop on Hop off bus.

Eerst even rond het stadion gelopen, daarna via de ingang naar binnen. Er stond wel security, even netjes gevraagd of we een kijkje konden nemen en dat was geen probleem. Ook werd er een beurs gehouden in een hal ernaast, daar eerst even naar binnen gelopen. Was een soort auto beurs, met een prachtige Audi bij binnenkomst ons tegemoet stond te glimmen. Verder auto onderdelen en meer.

We konden rustig de trappen oplopen en zelf het stadion in. Er stond een hek open, dus maar even naar binnen gelopen, en wat foto’s gemaakt. Het gras gekust, en ja het heeft weer geholpen.

Daarna richting het centrum van Budapest. We hadden de Budapest card aangeschaft, dus we konden 48 uur gratis gebruik maken van het openbaar vervoer. Kosten 6300 HUF met andere woorden een euro of 23.

Een rondrit gemaakt door het mooie Budapest van 2,5 uur met de Hop on Hop off bus. Om 16:30 uur naar Café Gerbeaud voor het ophalen van de kaartjes.

Dat was ook gelukt, toen maar wat biertjes gedronken in de Amstel River Bar en daar ook lekker gegeten. We bestelden er natuurlijk Goulash soep. Ze hadden een small en een normal uitvoering, wij namen de normal, oeps, wat een bak, dat was eigenlijk genoeg voor een hele maaltijd. Oooooooooow Goulash.
Na het eten terug naar het hotel om ons voor te bereiden op de dag van de wedstrijd.

Vandaag op de dag van de wedstrijd stond oranje natuurlijk centraal. Eerst even lekker ontbeten, even via internet de terugreis van morgen ingecheckt en toen naar het centrum om sfeer te proeven met de andere oranje fans, zo’n 1500 in totaal.
Het Vörösmarty tér plein en omgeving in het centrum kleurde al aardig oranje.

Even wat eten en rond 18:00 met de metro richting het stadion. Daar nog gezellig kennis gemaakt met wat andere Oranje fans en toen het stadion in.

De Broers, ja wie kent ze niet deze super Oranje fans.

Prima sfeer en wat een wedstrijd.
Het begon al in de 8e minuut, 0-1 door v/d Vaart. Nederland speelde heel goed, eigenlijk de hele wedstrijd. En net voor rust maakte Ibrahim Afellay er 0-2 van.

Na rust ging Nederland gewoon door, want in de 54e minuut maakte Dirk Kuyt er 0-3 van en Robin van Persie scoorde eindelijk weer eens, hij maakte in de 62e minuut er 0-4 van.

Wat een feest in de 3 vakken met Oranje fans, geweldig.

Op een klein incidentje na is de wedstrijd ordelijk verlopen.

Na dat we zo’n half uurtje moesten wachten konden we de vakken uit. Er was enorm veel politie op de been, beetje overdreven vond iedereen. Wij zijn namelijk de beste supporters van de wereld, dat hadden ze toch kunnen weten, maar misschien wilde ze ons beschermen tegen al te teleurgestelde Hongaarse supporters.

Na de wedstrijd natuurlijk nog even het nachtleven van Budapest in, waar het nog tot in de late uurtje erg gezellig was en overal nog de Oranje kleur de boventoom voerde.

Op zaterdagochtend lekker rustig aan gedaan, uitgecheckt en om 14:00 uur kwam de taxi ons weer ophalen om ons naar de luchthaven te brengen.

Alles verliep vlotjes, op de kapotte koffer na, die we gelukkig konden insealen, tja krijg je met al de sloffen sigaretten. Lekker goedkoop daar.

Over de prijzen nog even dit, de drank en het eten is vrij tot zeer goedkoop. Ook de sigaretten zijn goedkoop, hier een paar voorbeelden:

Bier (Soproni) glas 0.60 eurocent, halve liter 1,- euro, dit betaalde je wel buiten het centrum, in het centrum was je meer kwijt. In de kroegen lagen de prijzen tussen de 2,50 en 3,50 voor een halve liter bier. Overigens hoorde ik van onze Oranje vrienden uit Dordrecht (Dupond) dat ze aan de Boeda kant van Budapest, 2,05 huf, dat wil zeggen 0,75 eurocent voor een halve liter bier hadden betaald, ongelofelijk wat een prijst.

Een maaltijd koste ongeveer tussen de 10 en 15 euro, sigaretten, 2,10 voor Pall-Mall b.v.

Nou ik hoop dat je genoten hebt  van de foto’s voor veel meer foto’s KLIK hier even en je komt op de fotopagina terecht, daar kun je in het menu kiezen voor Hongarije – Nederland. Ruim 100 foto's staan daar online.

Hier onder nog staat nog 1 filmpje, van het begin van de wedstrijd, die begint met de volksliederen natuurlijk.
Mijn reisgenoten deze reis, Peter en Mitch, bedankt voor de gezelligheid en wie weet tot een volgende keer. En Peter ook nog bedankt voor het maken van de foto’s.