Oranje nieuws


'WK-uitschakeling is een drama voor het merk Nederland' - woensdag 11 oktober 2017

Archiefbeeld van balende Oranje-fans
Archiefbeeld van balende Oranje-fans © ANP

De uitschakeling van Oranje voor het WK is niet alleen een drama voor het voetbal, maar ook voor het merk Nederland dat nu definitief tot ‘de kleintjes’ van Europa hoort, stelt sportmarketeer Frank van den Wall Bake. Anderen vinden: ,,Schadelijk voor ons imago? Welnee. Wie weet wint Tom Dumoulin in 2018 de Tour.’’
 
 
                               "We behoren definitief tot de kleintjes van Europa
                                                en zo zullen omringende landen ons ook tegemoet treden".
                  Sportmarketeer Frank van den Wall Bake
 
 
Oer-supporter Fienus Baas (57) uit Valthermond – ‘ik heb minstens 150 wedstrijden van Oranje bezocht’ – zit nu al helemaal stuk. Omdat ‘we er niet meer bijhoren’ qua voetbalnatie. ,,Maar zeker omdat het Nederlands elftal en alles wat daarbij hoort mijn sociale leven bepaalde. Ik stemde mijn vakanties en vrije dagen af op de duels en kwam daar dan al mijn maten tegen. Zelfs vriendschappelijke wedstrijden zoals in Marokko bezochten we met z’n allen. Dat is nu voorlopig van de baan. Dood- en doodzonde.’’

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake stelt dat de uitschakeling van Oranje voor het WK 2018 dieper ingrijpt dan we denken. Het is meer dan alleen sportleed. Het gaat ook om geld en aanzien, zegt hij. Van den Wall Bake: ,,Dit is niet alleen een drama voor het Nederlands voetbal, maar ook voor het merk Nederland. Begin van dit decennium behoorden we nog tot de top van de wereld, speelden we de finale en halve finale van een WK. Nu kwalificeren we ons voor de tweede keer op rij niet eens meer voor een eindtoernooi.

,,Dat betekent dat het geen incident was, maar iets structureels. En dat we binnen korte tijd zijn afgezakt naar het tweede, zelfs derde garnituur. We behoren definitief tot de kleintjes van Europa en zo zullen omringende landen ons ook tegemoet treden. Voetballers, coaches en clubs zullen dat in hun portemonnee gaan voelen. Evenals bedrijven en sponsors. Ik kan hier geen exact bedrag op plakken maar er zullen tientallen miljoenen - onder meer tv-rechten, recettes en salarissen op allerlei gebieden – mee gemoeid zijn.’’


 
                                              "Wanneer er wordt gefaald zijn we ook niet te beroerd
                                                     om onze eigen idolen aan te pakken. Dan zijn het ineens
                                       volgevreten vedetten en luie grootverdieners". 
Psychiater Bram Bakker
 
 
 
Psychiater Bram Bakker ziet het niet zo somber in en denkt dat de uitschakeling ook nauwelijks invloed heeft op ons saamhorigheidsgevoel of zelfvertrouwen. Sterker: over een paar dagen zijn we het debacle gewoon vergeten, voorspelt hij. Bakker: ,,Het mechanisme is toch: wij winnen en zij verliezen. Succes eigenen we onszelf graag toe. Kijk naar de hype rondom de leeuwinnen en de gekte destijds rondom het vrouwen handbalteam. Publiek is er als de kippen bij wanneer er wordt gewonnen. We kunnen snel switchen: wie weet wint Tom Dumoulin de Tour de France volgend jaar. Dan is hij onze nieuwe held.

,,Op voetbalgebied zijn we de afgelopen jaren best wel verwend. Maar we wennen ook snel aan slechte prestaties. En wanneer er wordt gefaald zijn we ook niet te beroerd om onze eigen idolen aan te pakken. Dan zijn het ineens volgevreten vedetten en luie grootverdieners’’, aldus Bakker.
 
Bron: www.ad.nl




Terug naar de vorige pagina >